Підготовка вчителя до навчального року
Звичайно ж, більшість учителів чекають на перше вересня з радістю; чекають як можливості в подальшому творчо реалізуватись у своїх учнях, чекають нової зустрічі з дітьми, які подорослішали та змінились, чекають моменту творчого натхнення, яке дароване вчителю Небесами за його святу працю.
А ще кожний пам'ятає про те, що поряд із творчою роботою є робота з документацією, є заповнення журналів, нескінченна кількість різноманітних списків не «на сьогодні» й не «на завтра», а «на вчора».
Усі люди різні, і хтось із більш стриманим темпераментом спокійно ставиться й легко переживає «процес» заповнення документації, а хтось більш емоційний важко працює з паперами й більш радо ставиться до «живої» роботи з учнями, до творчих справ. Це абсолютно нормально, оскільки люди різні, темпераменти їх різні та пристосовані до різних ритмів і стилів роботи.
Усі емоції досить легко побачити та прочитати з виразу обличчя, з посмішки людини, яка має працювати протягом навчального року з дітьми та їхніми батьками. Емоційний стан учителя на святковій лінійці говорить про його внутрішнє налаштування на роботу, а, отже, і про рівень загальної втомленості чи про її відсутність.
Правило 1: радійте самі собі, час від часу бавте себе чимось приємним. Тобто не лінуйтеся слідкувати за власним станом, доглядати та пестити себе чимось приємним: жінки можуть побавити себе манікюром, масажем, хорошим відпочинком, улюбленими парфумами або просто навчитись радіти самій собі. Чоловіки також можуть побавити себе грою в більярд чи боулінг, хорошим відпочинком, улюбленими чоловічими парфумами.
Правило 2: доглядайте себе. У здоровому тілі - здоровий дух, а у здорового Духа - здорове тіло. Контроль власного стану здоров'я є проявом любові та поваги до себе, як і вміння не доводити себе до стану хронічної втоми. Виникнення хронічної втоми легко попередити, упровадивши розподіл і планування власного часу з обов'язковим включенням у власний розклад часу на невеличкий відпочинок протягом робочого дня, на канікулах і влітку, а також плануючи деякий час на непередбачувані обставини.
Правило 3: упровадьте розподіл і планування власного часу. Якщо ж ви відчуваєте, що стан хронічної втоми невпинно насувається, зробіть над собою зусилля, відкладіть усі невідкладні справи й одразу ж починайте виконувати правило 1.
Про яку це хронічну втому ми говоримо у вересні, на самому початку навчального року? З якої причини вона може з'явитись? Причин може бути кілька: додаткова робота влітку поза освітньою сферою, робота вчителя в літньому таборі з дітьми, складні сімейні обставини, проблеми здоров'я, утома від очікування навантаження в перші тижні вересня.
Зупинимось на останній причині, оскільки перші дві легко скасувати за умови правильної побудови своєї роботи, а вирішити інші проблеми часто допомагає саме життя. Ніщо так не втомлює людину, як Його Величність Очікування великого навантаження. Людина уявляє собі майбутню ситуацію як складну, вибудовує собі у фантазіях можливі перепони в досягненні успішного завершення справи ще тоді, коли сама справа не розпочата, подумки долає чи не долає ці перепони, переживає жорстоку внутрішню боротьбу, утомлюється від цієї боротьби із самою собою.
У результаті такого активного очікування на момент початку справи людина вже втомилась від думок про неї. Унаслідок цього, коли настає час братись до справи, людина відчуває велику втому. Залишилося взятись до справи, розпочати її виконання й відчути відразу від утоми та бажання закинути все чимдалі.
Правило 4: Під час відпочинку забувайте про роботу, нічого не плануйте. Є ще один фактор, який досить активно впливає на активність роботи, творчий потенціал і наявність чи відсутність хронічної втоми. Це стаж роботи. В якийсь момент учитель «ловить» себе на тому, що нема бажання після літа повертатись до роботи у школі. Як правило, це люди, які довго пропрацювали, мають цікавий для молоді величезний досвід і з легкістю можуть працювати на методичній роботі, а для роботи з дітьми вже не вистачає енергії та сил. Мудра людина шукає іншу роботу. Людина, яка відчуває виснаження, але боїться змін у житті, страждає сама й не може вже дати всього необхідного учням.
Правило 5: прислухайтесь до себе, до своїх відчуттів. Часто бувають ситуації, коли людині здається, що вона більше вже не може витримувати одноманітного повторення. Але достатньо в думках «програти» ситуацію, коли стоїш перед учнями, виконуєш те, що так добре вмієш робити, пригадуєш приємні ситуації та хороші результати своєї роботи, і вже не можеш уявити себе на іншому місці, й серце рветься туди, де діти. Достатньо пригадати, скільки приємних хвилин, днів, тижнів, років пов'язано з роботою у школі, щоб відчуття втоми поступилось місцем творчому злету.
Правило 6: з поразок виносіть уроки, пригадуйте більше хорошого, про майбутнє думайте тільки позитивно. Для появи натхнення треба звільнити місце, відкинути зайве, старе, непотрібне як у фізичному, так і в духовному. Перед початком нового навчального року кожен вчитель передивляється свої методичні надбання, переставляє на полиці книжки в новому, зручному порядку, поповнює власну бібліотеку новими цікавинками, продумує наперед нові шляхи зацікавлення учнів або пригадує зі свого досвіду старі, трохи забуті прийоми.
Адже все нове - це добре забуте й по-новому адаптоване старе. Не треба вигадувати колесо, його достатньо тільки трохи обновити й полагодити, додати яскравих барв і використовувати за призначенням. Діти дуже сенситивні до духовної чистоти і до таких кабінетів ідуть із задоволенням, хочуть знаходитись у них і під час перерви, довіряють учителю-берегині свої особисті думки, обговорюють власні почуття та емоції. Вони почуваються під крилом матері-берегині, яка не тільки навчає, а й розуміє та підтримує.
Правило 7: готуйте свій кабінет до нового навчального року так, як до великої таємниці. Бо навчання дітей - то велика таємниця. Це таємниця перейняття знань і досвіду молодшими поколіннями від старших, більш мудрих людей.
Бажаємо вам приємної мандрівки вгору, плідної роботи над собою та духовного зростання. Адже від того, наскільки глибоко буде проведена робота над собою, залежить і те, наскільки чистою буде ваша робота з дітьми.
Успіху вам, шановні колеги, в усіх ваших прагненнях і світлих бажаннях!
Немає коментарів:
Дописати коментар