Важливі нюанси при навчанні дітей читання
Більшість батьків неодноразово чули прохання «Почитай мені казку». На жаль, не всі діти мають можливість щовечора слухати казки. Інтернет і телебачення багато в чому обкрадають той час, який батьки могли б витратити на читання своїм дітям.
Чому так важливо читати дитині?
Труднощі з читанням не тільки впливають на академічні здібності дитини, а й накладаютьнизьку самооцінку на кожний аспект її життя.
Опитування підлітків і молодих людей із кримінальним минулим показують, що близько половини з них мають труднощі при читанні.
Опитування підлітків і молодих людей із кримінальним минулим показують, що близько половини з них мають труднощі при читанні.
Коли ви читаєте дитині протягом усього дитинства, то покращуєте її візуальні навички, підвищуєте словниковий запас і вміння слухати, а також вибудовуєте важливу основу для розвитку мови. Світогляд вашої дитини завжди буде широким і багатим, якщо ви станете розвивати її уяву й допитливість за допомогою книг. Дослідження показали, що діти, яким читають з раннього віку, більш схильні досягати успіхів у школі й житті. Насправді, багатьом дітям шкільного віку, які люблять і вміють читати, батьки постійно читали в дитинстві. Дійсно, читання починається вдома.
Домашня атмосфера
Домашня атмосфера відіграє важливу роль у становленні читачів у ранньому віці. Були проведені два великих дослідження (одне в 1966 р. й одне в 1975 р.) за участю дітей, які почали читати рано, й, відповідно, учнів, яким легко дається початкова освіта. Результати досліджень показали, що вдома майже в усіх дітей, які почали читати рано, були такі чотири особливості.
- 1. Батьки систематично читали дітям. Читали не тільки книги, а й рекламні щити, покажчики, обгортки, тару для пакування й багато іншого. Батьки самі були завзятими читачами.
- 2. Вдома завжди були доступні книги, газети, журнали й комікси.
- 3. Папір та олівці були всюди, тому що вихідною точкою зацікавленості в письмі був інтерес до малювання предметів і літер алфавіту.
- 4. Дорослі відповідали на нескінченні запитання дитини, хвалили її за зусилля, часто відвідували місцеву бібліотеку, купували книги, записували історії, які диктували їм діти, і виставляли дитячі роботи на видному місці.
Забезпечивши домашню атмосферу, що сприяє читанню, далі ви повинні переконатися, що в дитини хороший слух (включаючи вміння слухати).
Як слух дитини впливає на її читання?
Неврологи Єльського університету зазирнули всередину мозку дітей під час читання. За допомогою МРТ вчені виявили, що слухові/мовні центри мозку дітей, які вміють добре читати, краще забезпечуються кров'ю. Діти з меншим кровопостачанням у цих частинах мали труднощі з читанням. Інакше кажучи, діти, в яких розвинений сильний зв'язок між слухом і мозком, схильні стати хорошими читачами.
Додаткові дослідження показують, що діти з різними інфекціями вух, дефектами мови або слабким слухом часто мають розлади читання.
Слухова навичка – це в першу чергу фонематичне сприйняття. Читання завжди починається з фонематичного сприйняття – здатності помічати, обмірковувати й керувати окремими звуками в словах або фонемах. Фонеми – це найменші одиниці звуку в нашій мові, що забезпечують різницю у значенні слів (як кран і клан).
Фонематичне сприйняття в маленьких дітей можна розвинути різними способами.
- 1. Розмовляйте з дитиною чітко та ясно вже з малюкового віку. Ніщо не у змозі замінити живе людське спілкування.
- 2. Грайте в ігри з римами. Придумуйте рими до імені вашої дитини або до заняття. Наприклад: «Світланко, підем гулять на ґанку». Потім нехай дитина додає сама слова, що римуються.
- 3. Вигадуйте смішні слова, переставляючи літери.
- 4. Відокремлюйте певні звуки у словах. Робіть наголос на першому й останньому звуці у слові. Надмірно підкреслюйте голосні звуки. Вимовляйте слово кумедно, а потім повторюйте його правильно.
- 5. Декламуйте з вашою дитиною дитячі віршики та пісеньки, а також використовуйте їх як свого роду інструмент. Наприклад, коли ви одягаєте або перевдягаєте неслухняну маленьку дитину і при цьому співаєте пісню або розповідаєте віршик, вона поступово припиняє вириватись і починає отримувати задоволення. Повторюйте одну й ту саму пісню постійно, і незабаром ви виявите, що ваша дитина почне співати її разом з вами.
Поради про те, як навчити дитину читати
Ось кілька простих порад, яких можуть дотримуватись батьки, щоб навчити дитину читати:
- 1. Вивчайте звуки, відповідні літерам, разом з їх назвами. Звук (або звуки) літери часто відрізняється від її назви. У читанні важливі звуки. Не судіть дитину суворо за те, як вона вимовляє звуки. Особливості діалекту й іноді слабкі слухові навички не дозволяють дітям вимовляти більшість звуків академічно правильним способом.
- Докладайте помірковані зусилля. Визнайте, що вивчення звуків – це лише проміжний етап на шляху до навчання читати.
- 2. Вивчайте з дітьми в першу чергу малі літери. Великі літери складають лише п'ять відсотків усіх літер писемного мовлення. Тому звертайте більше уваги на вивчення малих літер. Малі літери набагато важливіші в розвитку навичок читання.
- 3. На цьому етапі не переймайтесь із приводу граматики. Дошкільнята, діти старшого дошкільного віку й навіть першокласники думають за допомогою конкретних категорій, їм дуже складно справлятись із складними поняттями. На цьому етапі немає необхідності вивчати з ними голосні та приголосні, довгі й короткі звуки, інші граматичні конструкції. Маленькі діти можуть навчитися читати й без цих правил.
- 4. Вчіть дитину писати й читати одночасно. Діти починають читати швидше та простіше, якщо в цей же час учаться писати. Моторна пам'ять, що активізується принаписанні літер, уміння чути їх звуки й бачити їх у письмовому вигляді закріплюють нові знання.
- 5. Обмежте початковий словниковий запас для читання. Читання – дуже складний процес. Не всі слова можна прочитати за допомогою простих правил фонетики. Багато важливих слів треба вчити візуально. У першу чергу вивчайте з дитиною лише прості й поширені слова. Триста-чотириста основних слів – це все, що маленька дитина повинна вміти добре читати.
Для того щоб дійсно навчитися читати, вашій дитині необхідний найважливіший інструмент – стіл, за яким ви сядете разом і будете проводити близько десяти хвилин на день, опрацьовуючи процес навчання крок за кроком.Як вибрати дитині книгу для читанняКниги, які використовуються для навчання дітей молодшого віку, повинні відповідати їхньому віку й бути «реалістичними», передбачуваними, мати такі характеристики:- 1. Передбачувані книги повинні мати повторювані структурні елементи розповіді. Діти зможуть швидко дотримуватись сюжету й читати книгу після перших кількох сторінок.
- 2. Книги повинні містити ідеї, знайомі багатьом читачам-початківцям. Діти зможуть легко розібратись із сюжетною лінією й персонажами.
- 3. Текст та ілюстрації у книгах повинні відповідати один одному. Це дуже важливий елемент сприйняття книг. Зображення, які супроводжують текст, розповідають дитині історію після того, як вона познайомилась із повторюваним фрагментом сюжету.
- 4. Багато передбачуваних книг використовують елементи рими й ритму, щоби підвищити загальну передбачуваність. Як тільки дитина вловлює ритм або риму, це посилює її здатність передбачати, що буде далі.
- 5. У багатьох книгах використовується повторюваний сценарій у міру розвитку сюжету. Відомий приклад казки з повторюваним сценарієм – «Колобок», де кожний переслідувач Колобка долучається до розповіді в міру того, як історія сягає кульмінації.
- 6. Розповіді, які знайомі дитині, також підвищують свою передбачуваність. Більшість дітей легко можуть передбачити, що буде казати вовк у «Трьох поросятах», оскільки вони вже знайомі з історією.
- 7. Для передбачуваних книг характерні знайомі дитині послідовності. Наприклад, числа та дні тижня «У понеділок він прогриз одне яблуко, але залишився голодним. У вівторок він прогриз дві груші, але залишився голодним. У середу...».
Н
Немає коментарів:
Дописати коментар